Joline: Het ging voornamelijk over de functies en werking van de zintuigen. Het verschil tussen de werking bij gezonde mensen en wat er niet meer of anders functioneert bij mensen met breinschade. Hierdoor kan het zijn dat prikkels moeilijker of langzamer verwerkt worden.
Peter: We hebben ook geleerd hoe we met mensen die leven met NAH of dementie het beste kunnen benaderen. Als we bijvoorbeeld iemand van de zijkant begroeten, dan zien ze niet wie je bent en kunnen ze ervan schrikken. Het is belangrijk dat je de mensen aankijkt.
Ben je hier nu ook meer bewust mee bezig?
Peter: Ja, ik wist dit van tevoren niet en kan er nu beter rekening mee houden. We hebben niet precies de expertise zoals de zorgprofessionals hoe je iemand die dementie of NAH heeft het beste kunt benaderen. Wat we wel kunnen doen als een bewoner bij ons op het kantoor binnenloopt is hen een stoel en een kopje koffie aanbieden zodat ze even de aandacht krijgen die ze op dat moment nodig hebben.
Joline: En als we een vraag stellen aan een bewoner weten we nu bijvoorbeeld ook dat we wat langer op hun reactie moeten wachten, omdat eerst de prikkel verwerkt moet worden voordat ze kunnen reageren. Er zijn geen regels of handleidingen voor, want ieder mens is anders. Je kunt daar het beste met je gevoel op inspelen.
Hebben jullie nog voorbeelden gehoord van andere collega’s?
Joline: Onze collega’s van de ondersteunende diensten die weleens op een woning aan het werk zijn zeggen na het werk weer ‘naar huis’ te gaan. Voor bewoners kan dit het gevoel geven dat zij ook mee naar huis mogen, wat voor hen erg lastig kan zijn. Nu weten ze dat ze daar beter op kunnen letten.
Peter: Bij het restaurant komt er nu ook elke dag een bewoner helpen met opruimen, omdat diegene daar veel plezier uithaalt. Zo kunnen ook de collega’s van het restaurant, door bewoners deze mogelijkheid te bieden, aansluiten bij de leefwereld van bewoners.
Hoe kijken jullie terug op de training?
Peter & Joline: Het was een hele waardevolle training, waar we van tevoren geen verwachtingen bij hadden. We weten nu beter hoe we met onze bewoners om kunnen gaan en hoe we ze het beste kunnen benaderen.