De cliëntenraden bij Oktober doen belangrijk werk. De leden van de lokale cliëntenraden en centrale cliëntenraad praten mee en adviseren het management over onderwerpen die bewoners en cliënten aangaan. Zo dragen zij bij aan de kwaliteit van leven van bewoners en cliënten.

Wat kan een lokale cliëntenraad betekenen voor bewoners en cliënten? 

De cliëntenraad zet zich in voor de gemeenschappelijke cliëntenbelangen en denkt kritisch en positief mee over plannen en ideeën. De raad adviseert het management over alles wat voor cliënten belangrijk kan zijn. Daarbij kunt u denken aan het meedenken over (beleids)plannen voor de zorg, voeding, geestelijke verzorging, veiligheid, verbouwingen, nieuwbouw, welzijn of DigiZorg. Kortom: alles wat de kwaliteit van leven van bewoners en cliënten kan behouden of verbeteren. De cliëntenraad luistert naar bewoners, cliënten en hun naasten en verwerkt hun behoeftes en suggesties in de adviezen. De raad overlegt meestal één keer per twee à drie maanden.

Wat houdt het werk in een lokale cliëntenraad in? 

Het gaat om werk op vrijwillige basis. Het kost gemiddeld twee à drie uur per week, afhankelijk van de plannen en vragen die er zijn op ‘uw locatie’. Denk hierbij aan deelname aan overleg, familieavonden en eventueel stuurgroepen. Ook is er periodiek overleg met de zorgmanagers van de locatie. Het is belangrijk dat u goed luistert naar de mensen, dat u zichtbaar bent op de locatie en bereikbaar bent voor de bewoners. Af en toe sluit u aan bij activiteiten om te kunnen beleven hoe het gaat op de locatie. “Als we deze wafels uitdelen, horen we meteen wat bewoners belangrijk vinden”, zeggen leden van de lokale cliëntenraad van De Hoevenakkers. Meebeleven is belangrijk om ergens een oordeel over te kunnen vormen. “Af en toe op bezoek gaan bij de locatie is belangrijk voor de cliëntenraad. Als het kan met z’n tweeën, want dan hoor en zie je meer”, aldus Dhr. Jan Evers – Voorzitter centrale cliëntenraad.

Wie zoeken jullie?

We zoeken mensen die interesse hebben in de zorg voor en het welzijn van onze bewoners. Die de eigenheid, de lokale cultuur van de locatie kennen en zich daarin goed kunnen bewegen. Hierbij gaat de voorkeur uit naar direct betrokkenen, dus bewoners, cliënten, naasten die een band met de locatie hebben of betrokken vrijwilligers. “Affiniteit met onze doelgroep dus”, zegt Jan.

Heeft u interesse? 

Wilt u opkomen voor de gemeenschappelijke belangen van bewoners in de huizen van Oktober? Gaat u moeilijke gesprekken niet uit de weg, maar gaat u de dialoog aan met betrokken partijen? Denkt u constructief mee en werkt u graag samen naar een oplossing? Dan zijn de lokale cliëntenraden op zoek naar u. U kunt uw interesse kenbaar maken via het e-mailadres clientenraden@zorginoktober.nl