• Cliëntenraad.

Cliëntenraad

Oktober heeft als zorgaanbieder een gesprekspartner die de kans biedt om de zorg beter af te stemmen op de behoefte van onze cliënten: de cliëntenraad.

  1. Centrale Cliëntenraad
  2. Cliëntenraad Floriaan / Mariahof
  3. Cliëntenraad ’t Hofhuys / Kerkebogten
  4. Cliëntenraad De Hoevenakkers
  5. Cliëntenraad Merefelt

Wat doen de cliëntenraden van Oktober? Cliëntenraden

Gemeenschappelijke belangen
Een cliëntenraad is een groep mensen die de gemeenschappelijke belangen van cliënten van een zorgaanbieder behartigt. Elke zorgaanbieder moet een cliëntenraad hebben. Dat is geregeld in de Wet Medezeggenschap cliënten. Cliënten en cliëntenraden hebben invloed op het beleid van de zorginstelling. De raad praat mee over bepaalde (beleids)zaken en geeft advies, namens de cliënt. Dat is belangrijk, want de cliëntenraad is namelijk de enige partij binnen de zorg- en dienstverlening die kan praten vanuit de ervaring van cliënten.
Centrale Cliëntenraad
Alle lokale raden worden vertegenwoordigd in de Centrale Cliëntenraad. Het heeft met de samenstelling en omvang van de lokale raad te maken hoeveel zetels men in de centrale raad heeft. Deze vertegenwoordiging betekent dus dat alle kennis uit de lokale raden benut kan worden in de centrale raad. De centrale raad richt zich op het belang van onze cliënten op het niveau van de totale organisatie van Oktober. Dat houdt in dat in deze centrale raad gesproken wordt over allerlei beleidszaken, veranderingen en innovaties die onze doelgroep aangaan. Dit kan zijn:
  • Discussies over deze onderwerpen
  • Adviezen geven aan de raad van bestuur
  • Soms zelfs verzwaard advies
  • Directe contacten, besprekingen met de raad van bestuur of managers
  • Frequent contacten met de raad van toezicht

Kortom, de Centrale Cliëntenraad heeft een belangrijke, wettelijk gepositioneerde plaats. maar misschien nog belangrijker dan dat, is de plaats die deze raad zich verwerft binnen Oktober door de manier waarop zij haar werk doet en zal doen. Namelijk zorgvuldig, gewetensvol en uiterst betrokken. Met maar één doel voor ogen: het beste voor onze cliënten. De Centrale Cliëntenraad kent een dagelijks bestuur bestaande uit de voorzitter, vice-voorzitter en een van de leden. Alle cliëntenraden worden ondersteund door de ambtelijk secretaris. De samenstelling van de raad is als volgt:

Dhr. Edmar van de Laar
Voorzitter Centrale Cliëntenraad
Mw. Willemien de Blauwe
Vice-voorzitter Centrale Cliëntenraad
Dhr. Theo van den Bergh
Lid Centrale Cliëntenraad
Dhr. Jan Evers
Lid Centrale Cliëntenraad
Mw. Marjan Huyskes
Lid Centrale Cliëntenraad
Dhr. Jan van Limpt
Lid Centrale Cliëntenraad
Dhr. Willem Spijker
Lid Centrale Cliëntenraad
Mw. Leny Westeijn
Ambtelijk Secretaris en contactpersoon
Lid worden?

Om deel te nemen in een cliëntenraad hoeft men niet gestudeerd te hebben. Maar de volgende algemene criteria worden aangehouden:

  1. U heeft direct ervaring en/of betrokkenheid met zorg- en dienstverlening
  2. U stelt het cliëntenbelang voorop
  3. U kunt onderscheid maken tussen eigen belang en cliëntbelang
  4. U bent gemotiveerd
  5. U kunt samenwerken
  6. U kunt omgaan met vertrouwelijk informatie

Informatie

Wilt u meer informatie over de cliëntenraden of er deel van uitmaken? Neem dan contact op met de ambtelijk secretaris van de Centrale Cliëntenraad via het e-mailadres l.westeijn@zorginoktober.nl of met het secretariaat Raad van Bestuur, via het e-mailadres secretariaatrvb@zorginoktober.nl.

Wanneer je ouder wordt,
verandert je leven.

Er is nog zoveel wat je eigenlijk wilt doen en waarvan je wilt genieten. Maar je kunt niet meer alles zelf en moet vaker om hulp vragen. Soms is hulp alleen niet meer voldoende en moet je misschien je eigen, vertrouwde thuis achter je laten. Of elkaar zelfs loslaten. Dan is Oktober er voor jou.