Van Caress naar Ysis
Voorheen werkten we met twee systemen: Caress en Ysis. Caress werd gebruikt door alle zorgprofessionals en Ysis door alle behandelaren, zoals een fysiotherapeut of ergotherapeut. Omdat wij als interdisciplinair team intensief samenwerken rondom de revalidant, hebben wij veel contact met de behandelaren. De lijntjes zijn kort. Werken met twee systemen was dus niet de gewenste situatie. Daarom is uiteindelijk alles overgezet van Caress naar Ysis, met behulp van onze collega’s.
Meer werkplezier
In het begin was het wel wennen om alles op een andere manier te registreren. Maar het zorgt zeker voor meer werkplezier. Het kost minder tijd, omdat we niet van het ene systeem naar het andere systeem hoeven. En het levert ons veel meer op. Omdat we nu werken met één systeem, rapporteert iedereen in hetzelfde dossier. Dit is minder foutgevoelig. En het is hierdoor sneller inzichtelijk hoe het met de revalidant gaat. Ook doelen kunnen zo beter op elkaar afgestemd worden. De revalidant komt nóg meer centraal te staan.
De lijntjes zijn nu nóg korter
De eerste reacties van collega’s zijn positief. Door het overgaan naar één systeem, zijn de lijntjes onderling nu nog korter geworden. Een behandelplan voelt als een plan van het hele behandelteam, en zorg is daar ook onderdeel van. Het revalidatieproces van de revalidant staat meer centraal. We hebben tijdens de overgang altijd geluisterd naar de input van onze collega’s. “We namen alle inzichten vanuit de werkvloer mee naar de werkgroep.” En uiteindelijk zijn we heel blij met het resultaat.