• Irene vertelt .

“Van stewardess terug naar verzorgende” 

We spreken met Irene van Oosten-Kensmil. Door de negatieve economische gevolgen van Covid-19 heeft zij vorig jaar haar werkzaamheden als stewardess bij KLM stopgezet en besloot ze als verzorgende 3 IG bij Oktober aan de slag te gaan. In dit artikel lees je alles over haar motivatie en hoe zij haar herintreding ervaren heeft. 

De switch van stewardess naar de verzorgende: 

De luchtvaartbranche werd zwaar getroffen door Corona en er werd steeds minder gevlogen. Daarbij kwam ook dat ik volgens de KLM-bepalingen de pensioengerechtigde leeftijd naderde. Ik heb nagedacht en uiteindelijk zelf de keuze gemaakt en besloten dat ik een stapje terug moest nemen. Zo kon ik ruimte creëren voor jongere mensen bij KLM. Zij hebben het momenteel ook moeilijk door de krimpende arbeidsmarkt in deze branche. Ik ben blij met de jaren dat ik als stewardess heb kunnen werken en daarom is het nu tijd voor de jeugd. Ik heb gekozen gebruik te maken van de vrijwillige vertrekregeling en om bij KLM met “pensioen” te gaan. Maar met mijn 60 jaar wilde ik echt nog niet met pensioen. Ik wil nog steeds heel graag iets voor anderen betekenen. Daarom heb ik besloten om mijn oude beroep als verpleegkundige weer op te pakken. Ik was er sinds 1998 uit en heb opnieuw examen gedaan. De tijd dat KLM minder vloog, heb ik kunnen gebruiken om mijn herregistratie te voltooien. 

Raakvlakken stewardess en verzorgende: 

Het zijn twee heel verschillende beroepen, maar er is één groot raakvlak: het werken met mensen. Hier moet je feeling en inlevingsvermogen voor hebben en dat heb ik in de afgelopen jaren zeker ontwikkeld. Ook vergt het een zekere mate van kennis en die krijg je vanuit je opleiding of bedrijf aangereikt. De kennis kan je helpen bij het anticiperen in verschillende situaties. Door mijn baan als stewardess bij KLM heb ik veel mensenkennis opgedaan, doordat er aan boord veel verschillende typen mensen zaten van over de hele wereld. Ook had ik een grote groep collega’s met allemaal een ander karakter en zo heb ik op een goede manier leren samenwerken. De kennis die ik als stewardess heb opgedaan, kan ik zeker toepassen in het werk in de zorg dat ik nu doe. 

Motivatie voor ouderenzorg: 

Oktober biedt mij de mogelijkheid om kleinschalig op te starten. De afgelopen tijd heb ik de waarde van verzorgende in de ouderenzorg van heel dichtbij kunnen meemaken, omdat mijn ouders in dezelfde situatie verkeren. Ik krijg steeds meer begrip voor het gedrag van mijn ouders en weet er ook steeds beter mee om te gaan. Dat vind ik een waardevolle les die ik uit dit werk haal. Ik vind het fijn dat ik er voor cliënten kan zijn in hun laatste levensfase en dat ik echt iets kan betekenen voor deze mensen. 

Werkzaamheden bij Oktober: 

Ik werk op een kleinschalig wooncomplex en daar ondersteun ik in totaal zes psychogeriatrische (demente) cliënten. De ondersteuning heeft betrekking tot een breed scala aan levensactiviteiten die de cliënt niet meer zo goed zelf kan uitvoeren. In de ochtend help ik ze bijvoorbeeld bij het opstaan, omdat ze dit moeilijk vinden. Ook wassen, aankleden, helpen met ontbijten, enzovoorts vallen binnen mijn takenpakket. 

Geluksmomentjes: 

Het geeft mij een voldaan gevoel als de cliënten gewassen aan de ontbijttafel zitten. Ook vind ik het heel leuk om bijvoorbeeld samen met de cliënten door een fotoboek van vroeger te bladeren. Na verloop van tijd bouw je ook echt een band met hen op. Wanneer je een band hebt, kun je veel beter rekening houden met zijn of haar gewoonten en behoeften. Dan merk je vanzelf dat er veel waardering komt, ook omdat je echt handelt naar de behoeften van de cliënt. Die dankbaarheid uit zich vaak in kleine dingen als een schouderklopje of een glimlach en dat maakt mijn werk zo mooi. 

Verschil vroeger en nu: 

Wanneer ik de zorg van nu ga vergelijken met vroeger, zie ik wel degelijk verschillen. Ik zie een toename in het aantal procedures en protocollen. Dit zorgt voor meer professionaliteit en het zorgt ervoor dat we de juiste zorg kunnen leveren voor iedere cliënt. Ook de technologie blijft zich ontwikkelen. In het begin had ik moeite om alle systemen te leren kennen, maar het gaat nu steeds beter en ik word er ook steeds handiger in. 

Het team: 

Bij Oktober heb ik een zeer behulpzaam team van collega’s die weten dat ik er een tijdje uit geweest ben. Het team wil mij graag wegwijs maken, maar dat eist ook verantwoordelijkheid van mijn kant. Ik moet ervoor zorgen dat ik de volle honderd procent geef en laat zien dat ik zelf wil leren. Ik stel zo veel mogelijk vragen en daar krijg ik dan altijd een antwoord op. Dankzij hen voel ik me op mijn plek en heb ik een goede start bij Oktober!