We spreken Marije Hengeveld (teammanager eten, drinken & gastvrijheid) en Mark Coppens (projectleider vastgoed) over de bezigheden van het kernteam.
Waarom is het kernteam opgericht?
Marije: “We streven ernaar om voor het eind van 2024 het bronzen certificaat van de Green Deal Zorg te halen. Om dit doel te behalen, hebben we een kernteam opgericht waarin verschillende disciplines vertegenwoordigd zijn (vastgoed, inkoop, HR, eten en drinken, facilitair).”
Wat is jullie rol in het kernteam?
Mark: “Ik vertegenwoordig de vastgoedafdeling binnen Oktober. Veel punten van de Green Deal hebben te maken met vastgoed. Daarmee hebben we namelijk de grootste impact op CO2-besparing. En veel onderdelen hebben te maken met langetermijndenken.
Marije: “Ik ben projectleider van de Green Deal. Ik ben verantwoordelijk voor het behalen van de Green Deal.”
Waar houdt het kernteam zich mee bezig?
Mark: “Er zijn verschillende onderdelen waar je aan kunt denken in het kader van duurzaamheid: Van energie, water en afvalwater, gevaarlijke stoffen, lucht, afval tot catering en voeding. En van reiniging en sanitair, vervoer, inkoopbeleid, vastgoed, groenbeheer, healing environment, groene zorgprofessional tot innovatie.”
Kun je iets vertellen over de voortgang van de Green Deal?
Marije: “We zijn bezig met het schrijven van strategie en beleid. Het team is ook in kaart aan het brengen hoe het personeel reist. We willen stimuleren dat ons personeel zoveel mogelijk met duurzaam vervoer naar het werk reist.”
Mark: “We hebben bijvoorbeeld al zonnepanelen bij Floriaan, Merefelt (PG), Mariahof en Leuskenhei. En we zijn bezig met het monitoren van energie. We weten straks precies wat we exact uitgeven en we kunnen data slim analyseren. Waar zitten de uitschieters? Dit kunnen we direct terugzien. Door de gestegen energiekosten hebben we de noodzaak om te verduurzamen. We hebben al best wat stappen gezet met het hele team, maar het vraagt ook iets van onze collega’s en bewoners op de locaties. Samen moeten we een verandering beweeg zien te brengen.”
Wat zijn de succesmomenten tot nu toe?
Mark: “We kopen groene energie in en door het monitoren van energieverbruik verlagen we het energieverbruik. We zijn ook aan het onderzoeken hoe we het waterverbruik kunnen verminderen, bijvoorbeeld door andere douchekoppen te gebruiken. Een andere maatregel is om schadelijke koelmiddelen uit installaties en airco’s te elimineren. Én we zijn bezig met nachtventilatie: minder koelen, maar juist slim ventileren.”
Marije: “We zijn druk bezig met de implementatie van het scheiden van afval op drie locaties. Bij Merefelt scheid je afval al net zoals thuis. In de toekomst breiden we dit uit naar andere locaties. En op het gebied van eten en drinken zijn we bezig met een pilot om meer zelf te koken. Als je zelf soep maakt, mag je dat terugkoelen en opnieuw gebruiken. Óf je kunt precies zoveel maken als je nodig hebt in plaats van een zak openmaken die je erna weg moet gooien. Dit kost minder én het is duurzamer. Het team van facilitair heeft ook doseermachines voor schoonmaakmiddelen geïmplementeerd.”
Mark: “Team Vastgoed stelt ook een meerjarenonderhoudsplan vast. We nemen stappen voor verduurzaming mee in dit plan.”
Marije: “Wat betreft het inkoopbeleid, verkennen we alternatieven voor soorten papier als we drukwerk bestellen. En houden we aan: digitaal, tenzij. We proberen ook minder grote inkoopaantallen aan te houden. De instrumenten voor artsen worden gereinigd door een autoclaaf; we gebruiken geen disposables.”
Waar gaan jullie de komende tijd mee aan de slag?
Marije: “De speerpunten voor de komende periode zijn strategie en beleid. Het wordt een routekaart voor de toekomst.”