Bewonersoverzicht ontwikkeld in PowerBI

Medewerkers van BIA bij Oktober hebben een nieuw bewonersoverzicht ontwikkeld. In het overzicht wordt gebruikgemaakt van data uit Caress (cliëntendossier), Ysis (behandeladviezen) en IQM (alarmeringen). Alles wordt weergegeven in een overzicht op basis van PowerBI van Microsoft. Via Artificial Intelligence wordt het sentiment van de bewoner en de ontwikkeling daarvan in de afgelopen dagen in een overzichtelijke grafiek weergegeven.

Bewonersoverzicht

Voorbeeld van het bewonersoverzicht

Tijdswinst en meer overzicht

Het bewonersoverzicht zorgt voor veel tijdswinst en meer overzicht voor onze zorgcollega’s. In het bijzonder voor Zorgflexmedewerkers die veel op verschillende afdelingen werken is het handig om snel bekend te raken met bewoners. Ook past het overzicht goed in de beweging Van Zorg naar Leven die we aan het maken zijn. Met Van Zorg naar Leven wordt bedoeld dat het alledaagse leven van de bewoner of cliënt centraal staat en niet de zorgwerkzaamheden. Het draait niet langer om wat het beste voor iemand is vanuit een medisch perspectief, maar om meegaan in de beleving en wensen van ouderen. In het bewonersoverzicht wordt in één oogopslag duidelijk hoe iemand in zijn vel zit. De informatie focust zowel op sentiment als op meetwaarden.

Het levert veel tijd op

Jasmien is sociaal agoog en werkt sinds november op de PG-afdeling bij Merefelt. “Op de PG-afdeling bij Merefelt zijn 6 hofjes met maximaal 13 bewoners. Ik wil elke week lezen wat er gaande is. Maar toen dit overzicht er nog niet was, moest ik per dossier verschillende programma’s openen. Dat kostte me heel veel tijd, soms wel een uur. Nu heb ik binnen 10 minuten alle informatie die ik nodig heb. En als ik meer wil weten, kan ik klikken op details voor meer informatie. In mijn rol ben ik niet betrokken bij alle bewoners. Sommige bewoners ken ik ook alleen van gezicht. Maar door dit overzicht weet ik nu meer van alle bewoners.”

Beter inspelen op de bewoner

“Ik word er vrolijker van als ik niet zo lang achter mijn laptop hoef te zitten. Nu heb ik meer tijd voor de bewoners en het team. In het overzicht zie je bijvoorbeeld of iemand een omgangsplan heeft of niet. Je kunt hierdoor beter inspelen op de situatie. Dat is niet alleen fijn voor mij, maar ook voor de bewoners.

In de grafiek zie je meteen of de bewoner een goede dag of minder goede dag had. Laatst was er bijvoorbeeld een bewoner die al een tijdje niet mee kon doen aan activiteiten. Het sentiment van deze persoon was de hele week al laag. Dan weet je de oorzaak. Nu de activiteiten weer begonnen zijn, zie je het pijltje meteen omhoog gaan. Om zoiets te begrijpen, is het wel belangrijk dat je de bewoner kent.”